Oyun Terapisi

Oyun Terapisi hakkında

“OYUN ÇOCUK İŞİDİR, ÇOCUKLARIN DİLİDİR.”

Oyun terapisi yetişkin psikoterapisinin çocuklar için şekillendirilmiş halidir. Süreç oyunun ardında devam etse de yetişkin psikoterapisi kadar etkili, gerçek, yorucu ve ciddi bir süreçtir. Çocukların duygu, düşünce ve davranış boyutlarında zorlanmalar yaşadığı hemen hemen her konuda onlara sağlanan kanıta dayalı, etkili ve etik psikolojik müdahaledir. Oyun terapisinin amacı çocuğun ve ailenin yaşam kalitesinde ihtiyaç duyulan artışı sağlamak, sağlıklı bir terapötik ilişki sonrasında ailenin ve çocuğun uzman yardımına ihtiyaç duymadan bağımsız yaşantılarına dönmeleri için destek sunmaktır

Oyun terapisinin kullanım alanları

1. Saldırgan davranış (kendine ya da diğerlerine zarar verme, aşırı inatçılık), dürtüsel vurmalar
  2. Korkular; ayrılma korkusu, böcek-karanlık fobileri
  3. Davranışsal gerileme; daha önce edinmiş olduğu becerileri bir neden bağlı olarak yapmaması. Örneğin kardeş doğumu sonrası parmak emme, vb gibi.
  4. Seçici konuşmazlık, sosyal kaygılar ve özgüven sorunları,
  5. Uyku ve yeme sorunları
  6. Tuvalet sorunları özellikle enkoprezis (kaka yutma-kaçırma)
  7. Uyum problemleri; ailede yaşanan değişimlere örneğin boşanma veya ağır hastalık gibi uyum sağlamada yaşanan sorunlar.
  8. Cinsel yönelim ile ilgili karışıklıklar
  9. Bağlanma sorunları, ebeveynden kaynaklanan ilişki kurma sorunları

Oyun terapisi zararsız bir yöntem olmakla birlikte çocuğun ihtiyacı olmadığı durumlarda çocuk ve aile için özellikle zaman kaybı olabilir

Okul öncesi dönem çocuklarının kendini sözlü ifade etmesi onların dili kullanım becerileri ve karşısındaki kişiye güvenmesine bağlı olduğu için konuşarak değerlendirme ve iyileştirme zor olmaktadır. Bu nedenle bu duygusal ve davranışsal problemleriyle başa çıkmalarında kendi dünyalarında olup biten şeyleri oyunlar aracılığıyla ve/veya sembolik araçlarla (örneğin; oyun hamuru, resim, oyuncaklar, kuklalar gibi) iletmeleri ve bu malzemelerin el altında bulundurulmasının oyun terapisini kullanmada etkili olabileceğini göstermektedir.

“Oyun çocuklar için gerçek hayatın provasıdır.”

“Oyun oynamaktan kaçan çocukların ruhsal gelişimlerinde her zaman bir aksaklık söz konusudur.”