Cinsel Terapi

Cinsel terapi nedir? Ne zaman cinsel terapiye başvurmam gerekli? Herkese aynı cinsel terapi şekli mi uygulanır?

Cinsel Terapi Nedir?

Cinsel terapi karşılıklı diyalog, paylaşım ve uzlaşı üzerine kurulu bir konuşma terapisi uygulamasıdır. Terapide yer alan kişiler tıbbi, psikolojik ya da kişisel problemlerinden hangilerinin cinsel yaşam içinde bir problem haline geldiğinin tespitine yönelik olarak iletişim kurarlar.

Cinsel terapi uzmanları bu alanda eğitim almış lisanslı psikolog, doktor veya psikiyatri uzman hekimleridir. Geçici süreli bir danışmanlık hizmeti olarak kabul edilen cinsel terapi altta yatan nedene bağlı olarak değişmekle birlikte genellikle 5 ile 20 seans arasında tamamlanır.

Cinsel Terapi ile Tedavi Mümkün mü?

Cinsel terapi ile tedavi oranı oldukça yüksektir. Özellikle kadınların yaşadığı vajinismus rahatsızlığı, cinsel terapilere en hızlı cevap veren sorunlar arasında yer alır. Dolayısıyla vajinismus ve ağrılı cinsel ilişki sorunlarında, cinsel terapiden yüksek oranda başarı sağlanmıştır. Fakat cinsel isteksizlik sorununda, cinsel terapiden beklenilen olumlu yanıt henüz alınamamıştır.

En Sık Karşılaşılan Cinsel Sorunlar

Cinselliğin farklı nedenlerle sağlıklı şekilde gerçekleşememesi olarak tanımlanan seksüel disfonksiyon hem kadın hem erkeklerde ortaya çıkabilen bir sorundur. Günümüzde yaklaşık olarak her 10 kadından 4’ü ve her 10 erkekten 3’ü hayatının belirli dönemlerinde seksüel disfonksiyon yaşamaktadır. En sık karşılaşılan cinsel sorunlar ise şu şekildedir;

İstek Farklılıkları: İlişkide çiftlerin cinsel birleşmenin ne zaman ya da ne sıklıkta gerçekleşeceği ile ilgili anlaşmazlık yaşaması oldukça sık rastlanan bir durumdur. Cinsel terapiye katılan çiftlerin üçte ikisinde erkeklerin kadınlardan daha sık cinsel ilişki beklentisi içinde oldukları görülürken; cinsel terapi uzmanı psikologlar her iki taraf için de kabul edilebilir bir yol ve sıklık bulunması konusunda yardımcı olabilir.

Ereksiyon (Sertleşme) Sorunları: Erkeklerde cinsel birleşme süresince yeterli ereksiyonu sağlayamama olarak ifade edilen sertleşme sorunlarında son yıllarda her ne kadar cinsel istek arttırıcı ilaçların kullanımı artmış olsa da altta yatan psikolojik nedenlerin belirlenmesi ve tedavi süreçlerinde cinsel terapi konusunda uzman bir psikolog desteği almanın tedavi başarısını önemli ölçüde arttırdığı görülmektedir.

Ağrılı Cinsel İlişki: Kadınlarda cinsel birleşme sırasında genital bölgede yaşanan ağrıların bölge çevresindeki kist, enfeksiyon, sistit gibi fiziksel nedenleri olabileceği gibi yoğun kaygı, olumsuz düşünceler, cinsel travma hatıraları, yanlış öğretiler gibi psikolojik nedenler de bu rahatsızlığa yol açabilmektedir.

Vajinismus: Kadınlarda fiziksel hiçbir problem olmadığı halde pelvis kaslarındaki kasılmalar nedeniyle ilişkiye girilememesi ya da ağrılı ilişki yaşanması durumu olarak adlandırılan vajinismus problemi aslında cinsel sorunlar arasında psikoterapi uygulamalarıyla en rahat çözülebilen sorunlardan biridir. Özellikle cinsellik hakkında doğru olmayan bilgiler nedeniyle korku, kaygı, endişe yaşayan kadınlarda sıklıkla görülen vajinismus tedavisinde cinsellik konusunda uzman terapistlerin danışanlarında var olan yersiz korku ve endişeleri eğitim mekanizmalarıyla giderebilirler.

Orgazm Problemleri: Kadınlarda fiziksel bir problem olmamasına rağmen, cinsel ilişki esnasında tatmin olamama sorunu da en sık karşılaşılan durumlardan biridir. Çiftler arasındaki cinsel uyuşmazlık, kadının ilişkinin başında yeterince uyarılmaması, toplumsal öğretiler nedeniyle kadının cinselliğini keşfedememesi ve isteklerini belirtmekten çekinmesi orgazm olamamanın başlıca nedenleri olabilir. Kadınların, partneri kötü hissetmesin “orgazm taklidi” yapması da bu sorunun büyümesinin ana nedenlerinden biridir. Hiçbir cinsel sorunun konuşmadan çözülmesi mümkün değildir.

Erken Boşalma:  Kişinin, sınırlı cinsel uyarıyla istemi olmadan boşalması olarak tanımlanan erken boşalma erkekler arasında en sık karşılaşılan cinsel sorunlardan biridir. Hem biyolojik hem de fizyolojik nedenlerin yol açabildiği erken boşalma sorunu, erkeklerin konuşmaktan kaçındıkları bir konudur. Ancak birçok erkeğin yaşayabildiği bu sorun tedavisi mümkün olan bir sağlık problemidir.